perjantai 27. maaliskuuta 2009

Sykähdyttäviä mainoksia

Olisi hauska tietää, miten suurten maailmanlaajuisten tapahtumien mainontaa suunnitellaa. Viimeksi tätä olen miettinyt viime päivinä, kun televisiossa ja netissä on pyörinyt lauantaina vietettävän Earth Hour 2009 -tapahtuman mainos.



Tiedän monia ihmisiä, joille tämä mainos aiheuttaa kylmiä väreitä ja nostaa melkein kyyneleet silmiin. Mainos liikuttaa ja saa ihmisen todella harkitsemaan valojen sammuttamista tunniksi. Myönnän, että minullakin Earth hour -tapahtuman mainos nostattaa ihon kananlihalle. Tiedän kuitenkin mistä se johtuu, koska olen asiaa itselleni selvittänyt. Katsokaapa mainos ilman musiikkia, niin huomaatte, ettei se sykähdytä ollenkaan samalla tavalla kuin musiikin kanssa. Mainos toimii tehokkaasti vain, koska sopivan ponnekkaan musiikin "päälle" on rytmitetty kuvitukseksi kiehtovia näkymiä pimenevistä suurkaupungeista ja taloista, joiden valot sammuvat. Kun sekaan isketään vielä sopivaa mielikuvia herättelevää tekstiä, niin katsoja saadaan uskomaan siihen, että valot suorastaan pitää sammuttaa.

Jotenkin nämä maailmanlaajuisten tapahtumien mainokset kiehtovat minua. Oma suosikkini tällaisista mainoksista on ehdottomasti Lontoon 2012 kesäolympialaisten promovideo:



Satuin olemaan kesällä 2004 Lontoossa Ateenan olympialaisten aikaan, jolloin kaupunkilaisia yritettiin saada lämpiämään kisaisännyydelle. Lontoo oli tuolloin siis vasta hakemassa kisoja ja samoihin aikoihin olympiakomitean edustajat keräsivät kandidaattikaupunkien asukkaitten mielipiteitä mahdollisesta kisaisännyydestä. Istuin useampana päivänä seuraamassa Ateenan kisoja Trafalgar Squarella, jossa ihmisillä oli mahdollista tutustua kaupungin kisahankkeeseen ja katsoa käynnissä olevia olympialaisia valkokankaalta. Muistan, miltä tuntui nähdä valtavalta kankaalta tuo promovideo suuressa ihmismassassa, laulun soidessa suurista kaijuttimista pitkin isoa aukiota. Mainos todella upposi yleisöön ja sai toivomaan kisoja Lontoolle. Muistan jo tuolloin Lontoossa todenneeni, että tuon mainos muutenkin pätevän oloisen hakemuksen kanssa tulee tuomaan kisat kaupungille. Kun Lontoon kisaisännyydestä sitten ilmoitettiin, muistan itsekin tuulettaneeni "voittoa", vaikka enhän minä edes tiennyt, miten hyvät hakemukset Madridilla tai Pariisilla oikeasti oli. Jälkikäteen toki olen sitten perehtynyt muiden hakijakaupunkien hakemuksiin ja mainoksiin.

Madridin ja Moskovan mainoksissa soi klassinen musiikki, ja ne vaikuttavat turhan raskailta ja taiteellisilta upotakseen suureen yleisöön. New Yorkin mainos taas vaikuttaa siltä kuin kaupunki olisi hakemassa suuria musiikkiviikkoja, ei olympialaisia. Pariisin virallista mainosta en käsittääkseni ole nähnyt, joten siitä en voi sanoa mitään. En tiedä, mihin tätä hirveää mainosta on käytetty, mutta missään nimessä kyseessä ei ole Luc Bessonin ohjaama, olympiakomitealle esitetty promovideo. Jos nyt kuitenkin vertaan noita muita mainoksia Lontoon mainokseen, niin täytyy todeta, että Lontoon mainos on ainoa, joka markkinoi kaupunkia urheilun, juhlan ja "tavallisten" ihmisten kautta. Täytyy myöntää, että olen katsonut myös vuoden 2016 kisoja hakevien kaupunkien mainokset. Jos niiden perusteella minä valitsisin isäntäkaupungin, niin silloin kisat saisi Madrid tällä mainoksella.

Lisätään nyt vielä tänne loppuun, että itse aion nukkua huomenna "suuren pimennyksen" aikana, jotta jaksan valvoa yöllä taitoluistelun parissa. Minulla ei ole mitään Earth hour -tapahtumaa vastaan, mutta närästää vaan, kuinka ihmiset osallistuvat pimennykseen "vääristä" syistä. Vaikuttaa pahasti siltä, että ihmiset sammuttavat valot vain, koska "kaikki muutkin niin tekee" ja osoittaakseen lähinnä muille omaa suurta (mutta näennäistä) ekologisuuttaan. Tapahtuman todellinen tarkoitus mun mielestä on ollut nostaa esiin turhaan valaistukseen kuluva energia ja valosaaste yleisesti. Se, että ihmiset sammuttavat valot kerran vuodessa joukolla tunniksi ei pelasta maailmaa. Se että ihmiset tajuaisivat sammuttaa turhat valot vuoden jokaisena päivänä säästäisi oikeasti energiaa ja luontoa. Nyt tämä pimennys on lähinnä hölmö kannanotto, johon ihmiset osallistuvat vain paikkaillakseen omaatuntoaan, ei tehdäkseen todellista muutosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti