lauantai 12. kesäkuuta 2010

Vastaus haasteeseen

Ehkäpä tiedätte blogeissa ja Facebookissa kiertäneen haasteen, jossa pitäisi listata lempibiisi, laulu joka saa sinut iloiseksi, kappale jonka haluat soitettavan hautajaisissasi jne. Eräs kaverini on pommittanut minua haasteella useamman kerran, koska kuulemma joka tapauksessa minulla on vastaukset valmiiksi joillakin omilla listoillani. Kaverini tuntee minut turhan hyvin, sillä on totta, että minulta löytyy biisilistoja, joiden avulla tähän haasteeseen vastaaminen ei pitäisi olla turhan vaikeaa. Aloitetaanpa siis 30 biisiä kattava listaus kohdasta yksi ja jatketaan haastetta seuraavien 30 päivän ajan.

Day 01 - Your favorite song: The Beatles - Help

Yli 20 vuotta olen nimennyt lempibiisikseni The Beatlesin Helpin.


Muistan vieläkin, kuinka isäni soitti tämän biisin minulle ensimmäistä kertaa kotona vinyylilevyltä. Mitään mahtavampaa en mielestäni ollut koskaan aiemmin kuullut!

Tähän kappaleeseen liittyy niin paljon muistoja. Biisi on soinut elämäni eri käänteissä. Kaikista muistoista huolimatta Help on myös se biisi, jonka kuuntelen, jos en halua tuntea ja ajatella mitään. Aivan kuten loistavan High Fidelity -romaanin Rob, minäkin pakenen ikäviä tunteita kuuntelemalla Beatlesia, ja Help on paras biisi todellisuuspakoon. Eihän biisiin mitään ikäviä tunteita kerry, kun sitä kuunnellessa muistelee lapsuuden iloisia ja viattomia aikoja, eikä märehdi ikäviä asioita.

Pakko kuunnella biisi vielä kerran uudelleen ja hoilata kappaleen mukana täysillä. Minä laulan aina noita Paulin ja Georgen stemmoja, jotka opin jo lapsena. Varsin myöhäisellä iälle minulle itse asiassa vasta selvisi, mitä John laulaa, kun en koskaan hänen sanojaan tarkemmin omalta lauleskelultani kuullut :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti