lauantai 19. helmikuuta 2011

Aamujen biisi

Muutaman viime viikon aikana päivät eivät ole tahtoneet lähteä käyntiin ilman seuraavan biisin kuuntelua.



Jos en soita päivän ensimmäisenä kappaleena Janie's Got a Gunia, kaikki muu musiikki kuulostaa laimeata korvikkeelta siihen saakaa, kunnes kappaleen kuuntelen. Ja onpa tässä ollut sellaisiakin päiviä, etten juuri muita biisejä ole saanut kuunneltua, kun olen jumittanut vain tämän yhden biisin tahdissa.

Totta kai tämä Aerosmith-jumitus liittyy American Idoliin ja Steven Tyleriin. Mutta syy siihen, että kuuntelen juuri Janie's Got a Gunia, enkä vaikkapa Dream Onia, liittyy ensimmäiseen Aerosmith-muistooni.

Olin kai joskus loppuvuodesta 1989 nukahtanut illalla sohvalle, koska muistan heränneeni katselemaan Janie's Got a Gun -videota. Muistan vain, että silmäni olivat unenpöpperöiset, isä oli lisännyt televisioon tavallista enemmän ääntä ja minä kyselin, "kuka tuo apinan näköinen mies on?" Muistan senkin, että äiti vastasi laulajan olevan Steven Tyler. Muistan olleeni aivan huumaantunut sekä musiikista että Steven Tylerin ulkonäöstä, tyylistä ja mikrofonitelineen huiveista. Kumma kyllä olin ihan ääneen kysynyt vanhemmiltani, miten huutavan paviaanin näköinen mies voi olla niin kaunis. Sitä en tarkalleen muista, mitä vanhemmat minulle vastasivat, mutta äidin on ollut pakko kehua Tylerin ulkonäköä, koska olen painanut mieleeni, että äitikin tykkää Aerosmithin laulajasta.

Videon näkemisen jälkeen olisin halunnut kuulla lisää "eerössmithin" musiikkia. Ongelmana oli, etten osannut kirjoittaa bändin nimeä ja hirmu arkana ja nololta tuntuvia tilanteita välttävänä lapsena en uskaltanut sanoa ääneen bändin nimeä, koska pelkäsin sanovani sen väärin, vaikka tuosta ääntämistavastani joku varmasti olisi tajunnut, mitä bändiä etsin. Kaiken lisäksi olin painanut mieleeni levyn nimen väärin. Minä muistin, että levyn nimi olisi Jump, vaikka oikeastihan Janie's Got a Gun on Pump-nimiseltä levyltä. Kirjaston täditkään eivät siis levyä osanneet minulle etsiä.

Ilmeisestikään Janie's Got a Gunin musiikkivideota ei esitetty MTV:lläkään kuin ilta-aikaan, sillä ennen vuotta 1993 en montaakaan kertaa Aerosmithiä lopulta kuullut,ja aina kun "poliisiautovideon" näin, näin sen ilta-aikaan. Ei muuten ole ihme, että David Fincherin ohjaamasta videosta on mieleen jäänyt juuri poliisiautojen valot Tylerin lisäksi. Tuossa videossa kun tehdään valoilla mielestäni hienoja siirtymiä bändin ja "Janien tarinan" välillä. Nythän Fincher on muuten ehdolla parhaan ohjaajan Oscarin saajaksi elokuvasta The Social Network. Ja tästä voisin helposti aloittaakin jauhamisen vanhojen musiikkivideoiden erinomaisuudesta nykyvideoihin verrattuna, mutta jätetään se aihe suosiolla tuleviin postauksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti