sunnuntai 10. tammikuuta 2010

Parantavat äänikirjat

Olen edelleen vähän flunssainen, mutta onneksi jo toipumaan päin. Olen saavuttanut taudissa rasittavan nuhavaiheen. Valitettavasti nuha vaikuttaa myös silmiini, jotka ovat sen verran turvoksissa, etten pysty lukemaan kirjoja. Saan yksinkertaisesti kammottavan päänsäryn, jos yritänkään saada silmäni tarkentamaan kirjojen sivuille.

Aika oli jo käydä kovin pitkäksi parin sairaspäivän jälkeen, mutta onneksi muistin ladanneeni kesällä iPodiini englanninkielisiä Harry Potter -äänikirjoja. Niiden avulla olen saanut aikani kulumaan lopulta kuin siivillä, vaikka olenkin lähinnä löhöillyt sängyssä tai istunut nojatuolissa kokoamassa palapeliä.



Aivan erityinen apu äänikirjoista on ollut, jos olen herännyt kuumeisena keskellä yötä. Ympärillä oleva hiljaisuus tuntuu tuolloin erityisen ahdistavalta, mutta jo lapsuudesta tuttu Stephen Fryn ääni tuntuu rauhoittava oloa. Kupillinen unijuomaa (= inkiväärillä terästettyä hopeateetä) ja luku Potteria tuudittavat minut uudelleen uneen.




Olen aivan varma, että äänikirjat edistävät toipumistani. Kirjoja kuunnellessa en mieti, kuinka sairastelu estää tekemästä sitä tai tätä hauskaa asiaa, vaan keskityn vain kuuntelemiseen, ja energiaa tuntuu riittävän myös paranemiseen.

Nyt olen jo siinä kunnossa, että uskon pystyväni hakemaan huomenna kirjastosta lisää äänikirjoja kuunneltavaksi. Taidan napata ainakin pari kirjallisuustieteen tenttikirjaa cd:inä tai kasetteina, jotta saan siivoamisen ja pyykkäyksen ohessa kirittyä kiinni flunssan sotkemaa lukuaikataulua.

Kuvat 1 ja 2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti