torstai 4. helmikuuta 2010

True Faith -koukussa, taas


Kärsin ilmeisesti samanlaisesta kummasta olotilasta, joka vaivasi minua yksitoista kuukautta sitten. Ainakin kuvittelen asioiden olevan näin, koska jumitan taas samassa biisissä, jota kuuntelin helmi-maaliskuun vaihteessa viime vuonna.

New Orderin True Faith -kappale on soinut parin viime päivän aikana toistolla. Olen yrittänyt välillä kuunnella seassa muitakin lauluja ja bändejä, mutta aina palaan True Faithiin.



Oletan, että aika moni muu New Orderin kuuntelija on löytänyt bändin Joy Divisionin kautta. Minä etenin ehkä "väärässä järjestyksessä", koska ensin löysin New Orderin ja vasta myöhemmin Joy Divisionin. Ja vaikka yleensä opiskelin kaiken mahdollisen triviatiedon kuuntelemistani bändeistäni, New Orderin tarinaan en perehtynyt lainkaan, joten Joy Divisionin löysin täysin sattumalta. Vasta Ian Curtisin kohtalosta lukiessani tajusin, että hetkinen, nämä Bernard, Peter ja Stephenhän ovat New Order!

Olen suututtanut useita Joy Division -faneja sillä, että olen sanonut New Orderin olevan minulle tärkeämpi bändi kuin Joy Division. Haluan nyt korostaa, etten koskaan ole väittänyt New Orderin olevan Joy Divisionia parempi yhtye. New Order vain tuo minulle enemmän muistoja mieleen ja koskeattaa minua syvemmin kuin Joy Division, johon tutustuin vasta teini-iässä.

Sen sijaan New Orderin löysin ollessani ehkä 7-vuotias. Tuijotin Music TV:ltä päivät pitkät videoita ja lumouduin aina täysin True Faithin videon nähdessäni. Ei videossa pelkät oudosti läpsivät, loikkivat ja poukkoilevat hahmot kiehtoneet, musiikin tunnelma minua eniten viehätti. Ja edelleen kappaleen viileiden soundien ja lohduttavan surumielisen melodian ristiriita saa minut palaamaan siihen.

Tajusin juuri, että saattaisin päästä eroon tästä yhden biisin jumituksesta True Faith -sinkun b-puolena julkaistun 1963-kappaleen avulla. Vaarana on, etten pääse liukumaan kappaleesta kuin takaisin alkuperäiseen jumitusbiisiin, mutta pientä edistystä sekin olisi, että kuuntelisin yhden biisin sijasta kahta. Täytyy heti kokeilla tätä lääkettä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti