keskiviikko 26. elokuuta 2009

Kuninkaallisia ja jalkapalloa

Tunnustan, olen aina hieman naureskellut ihmisille, jotka kuninkaallisten valitiovierailujen aikana haluavat päästä näkemään monarkian edustajat. Mutta kun Kaarle-Kustaa ja Silvia vierailivat eilen lähes naapurissani, pakkohan sitä oli itsekin mennä tarkastamaan, miltä Ruotsin kuningaspari näyttää livenä.

Olin Akatemiantalon edessä jo tuntia ennen kuninkaallisten saapumista. Tarkoitus ei ollut saapua paikalle hyvissä ajoin, vaan muiden suunnitelmien peruuntuminen johti siihen, että olin tuomiokirkolla jo reilusti suunniteltua aiemmin. Olen ehkä outo, mutta minusta oli mielenkiintoista seurata, miten huoltomies imuroi kadulle levitetyn punaisen maton ja miten muu henkilökunta viimeisteli paikkoja ennen kuninkaallisten saapumista.

Lopulta kuninkaallisia ja presidettiparia kuljettanut bussi saapui Akatemiantalon eteen. Kauan odotettuja vieraita ei kuitenkaan koko yleisö päässytkään näkemään. Vieraat kun jäivät ikävästi bussin ja poliisiautojen taakse piiloon. Minä onnistuin kuitenkin näkemään Silvian, Presidentti Halosen ja puolikkaan kuninkaan kaljusta ja selästä. Silvia näytti oikein viehättävältä ja herttaiselta. Lisäksi kuningatar osoitti, että joillekin ihmisille todella sopii oranssinpunainen jakkupuku. Ja valokuvissa usein homssuisen näköinen Tarja Halonenkin oli livenä tyylikäs.

Jostain luin, että Kaarle-Kustaa olisi eilen halunnut päästä seuraamaan Ruotsi-Venäjä-jalkapallo-ottelua, mutta juhlaillallinen oli ikävästi päällekäin ottelun kanssa. Minä olin seuraamassa tuota ottelua stadionilla. Ehkä kuningas olisi voinut iloita stadionilla Ruotsin 3-0-voitosta ja Ruotsin ylivoimasta, mutta minä olisin mielelläni nähnyt vähän tasaväkisemmän ottelun. Venäjän joukkue ei saanut mitään merkittävää kentällä aikaiseksi. Ruotsi taas vaikutti todella vahvalta joukkueelta, joka tulee varmasti menestymään näissä kisoissa. Ottelutapahtuma oli kuitenkin hyvä ja yleisöäkin oli paikalla mukavasti. Lisää väkeä katsomoihin kuitenkin vielä kaipaisin. Toivottavasti loppuviikon matseissa yleisömäärät vielä kasvavat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti